Prawa Pacjenta
Przestrzeganie praw pacjenta jest ustawowym obowiązkiem wszystkich uczestniczących w udzielaniu świadczeń zdrowotnych. Pacjent ma możliwość zapoznania się ze swoimi prawami na terenie podmiotu leczniczego lub poprzez poniższe linki:
Rzecznik Praw Pacjenta
Biuro Rzecznika Praw Pacjenta
ul. Płocka 11/13, 01-231 Warszawa
tel.: 800 190 590 (Telefoniczna Informacja Pacjenta czynna całodobowo 7 dni w tygodniu)
https://www.gov.pl/web/rpp/rzecznik-praw-pacjenta
Prawa Dziecka jako Pacjenta
https://www.gov.pl/web/rpp/karta-praw-dziecka-pacjenta
Ministerstwo Zdrowia - Prawa Pacjenta
Narodowy Fundusz Zdrowia
http://www.nfz.gov.pl/dla-pacjenta/prawa-pacjenta/
Jeżeli pacjent lub osoba go reprezentująca uzna, że prawa pacjenta zostały naruszone, może:
-
zwrócić się z interwencją do bezpośredniego przełożonego osoby udzielającej świadczenia, a następnie do kierownictwa placówki;
-
zwrócić się do Rzecznika Praw Pacjenta
-
zwrócić się do Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej, który działa przy Okręgowej i Naczelnej Izbie Lekarskiej lub Okręgowej i Naczelnej Izbie Pielęgniarek i Położnych – gdy naruszenie prawa dotyczyło czynności medycznej;
-
skierować sprawę do sądu – jeżeli w wyniku działania lub zaniechania zakładu opieki zdrowotnej naruszono dobro osobiste pacjenta lub wyrządzono mu szkodę materialną;
-
skierować się do kierownika u świadczeniodawcy;
-
skierować się do Narodowego Funduszu Zdrowia /Skarga pisemna, która nie zawiera imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu osoby, która ją wniosła, nie zostanie rozpatrzona./
Rzecznik Praw Pacjenta - broszury, plakaty,ulotki do pobrania